3- Mekke'de Bulunan
Yitik Mal
1. Abdurrahman b.
Osman
- - (-)
16282- Abdurrahman b.
Osman et-Teymi bildiriyor: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
hacıların kaybettiği malı (almayı) yasaklamıştır."
[Sahih]
Diğer tahric: Müslim,
lukata 3/1351 (1724), Ebu Davud 2/139 (1719) ve İbn Hibban, buyu (284/11 72)
rivayet ettiler.
2. İbn Abbas
- - (-)
16283 (1)- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
"Allah, Mekke'yi haram kılmıştır. Mekke, benden evvel hiçbir kimse için
helal olmadli benden sonra da hiçbir kimse için helal değildir. Mekke bana da
gündüzün bir saatinde helal kılınmıştı. Mekke'nin otu koparılamazı ağacı
kesilemez, av hayvanı ürkütülemez, Sahibini bulmak dışında yitiği kimse
tarafından el uzatılıp alınamaz. '' Abbas: "Kuyumcular ve kabirlerimiz
için ızhır otu müstesna olsun" deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem): ''Izhır müstesnadır'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(1349, 1833, 2090) rivayet etti.
16284 (2)- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'nin fethedildiği
gün şöyle buyurdu: "Allah bu şehri, gökleri ve yeri yarattığı gün haram
(mukaddes) kılmıştır. Bu şehir haramdır ve Allah onu kıyamete kadar haram
kılmıştır. Benden başka hiç kimseye, bu şehirde adam öldürmek helal
kılınmamıştır. Kıyamet gününe kadar da benden sonra kimseye helal
kılınmayacaktır. Bana da sadece gündüzün bir saatinde helal kılınmıştır.
Kıyamete kadar da haramlığı devam edecektir. Mekke'nin otu koparılamazı ağacı
kesilemez, av hayvanı ürkütülemez, sahibini bulmak dışında yitiği kimse
tarafından el uzatılıp alınamaz. '' Mekke'li olan Hz. Abbas, izhir otunu
kullanmak zorunda olduklarını bildiği için: "Ey Allah'ın Resulü! izhir otu
müstesna olsun. Mekkeliler onu mezarları ve evleri için kullanmak
zorunda" deyince,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Izhır müstesnadır'' buyurdu.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(1587, 1834, 3189), Müslim (1353), Ebu Davud (2018) ve Nesai (5/203) rivayet
ettiler.
16285 (3)- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'nin fethedildiği
gün şöyle buyurdu: "Allah, bu şehri haram (mukaddes) kılmıştır. Benden
önce hiç kimseye bu şehirde adam öldürmek helal kılınmamıştır. Bana da bir
müddet helal kılınmıştır ve artık Allah'ın haram kılmasıyla kıyamete kadar (bu
şehir) haram (mukaddes) olmuştur. Buranın av hayvanı ürkütülemez, dikenleri
koparılmazı sahibini bulmak dışında yitiği kimse tarafından el uzatılıp
alınamaz ve otları koparılmaz. '' Hz. Abbas: "Ey Allah'ın Resulü! Izhır
otu müstesna olsun. Bu ot, evleri için ve kabideri için gereklidir"
deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Izhır hariç. Artık hicret
yoktur, cihad ve niyet vardır. Cihad için çağrıldığınızda, cihada çıkın''
buyurdu.
[Sahih]
16286 (4)- İbn Abbas'ın
bildirdiğine göre Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekke'nin fethedildiği
gün şöyle buyurdu: "Bu şehrin otları koparılmazı av hayvanı ürkütülemez ve
dikenli ağacı kesilmez. Sahibini arayacak kişi dışında yitiği kimse tarafından
el uzatılıp alınamaz. Hz. Abbas: "Ey Allah'ın Resulü! Izhır otu müstesna
olsun" deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Izhır hariç.
O, helaldir'' buyurdu.
[Sahih]
3. Ebu Hureyre
- - (-)
16287- Ebu Hureyre
bildiriyor: Allah, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e Mekke'nin fethini
nasib ettiği zaman, Hz. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Mekkelilerin
huzurunda ayağa kalkıp Allah'a hamd ve sena ederek şöyle buyurdu: ''Allah, Fil
Ordusunun Mekke'ye girmesini engellemiş, fakat Resulü ile müminleri Mekke'ye
girmeye muzaffer kılmıştır. Allah, Mekke'yi sadece bana mahsus olmak üzere,
gündüzün bir saatinde helal kılmıştır. Sonra O (yine) kıyamete kadar haram
kılınmıştır. Ağacı kesilemez ve avı ürkütülmez. İlan edenden başkası, onda
bulduğu eşyayı alamaz. Bir yakını öldürülen kişinin iki tercihi vardır. Ya
affedecek veya kısas yapılmasını isteyecektir. '' Yemen halkından Ebu Şah
adında bir adam kalkarak: "Ey Allah'ın Resulü! "Bunu bana
yazınız" deyince, Allah'ın Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bunu
onun için yazın'' buyurdu. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in amcası:
"Izhır otunu koparılmayacak bitkilerin dışında tut. çünkü onu
mezarlarımızda ve evlerimizin yapımında kullanıyoruz" deyince, Hz. Nebi
{sallallahu aleyhi ve sellem): ''İzhir müstesna'' buyurdu.
Evzai'ye: "Ebu
Şah'a yazınız, sözünün manası nedir. Ona ne yazacaklardı?" diye sorunca:
"Ona dinlediği hutbeyi yazınız" manasındadır cevabını verdi. Ebu
Abdirrahman der ki: Hadislerin yazılması konusunda bu hadisten daha sahihi
yoktur. çünkü ResululIah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) onlara yazmalarını
emrederek: ''Ebu Şah'a yazınız'' buyurarak, dinlediği hutbeyi ona yazmalarını
emretmiştir.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari (112, 6880, 2434), Müslim (4/110-1),
Ebu Davud (2017,3649,4505), İbn Mace (2624), Tirmizi (1405, 2667) ve Nesai
(8/38) rivayet ettiler.